KFUM-Spejdernes arbejdsprogram er det pædagogiske fundament, der understøtter organisationens formål. Arbejdsprogrammet består af spejdermetoden og mærkerne.


Færdighedsmærker
Færdighedsmærkerne er de mærker, hvor man arbejder med en bestemt færdighed og udvikler denne.
Disse mærker har altså med udvikling af spejderfærdigheder at gøre. Færdigheder er noget, som man på et tidspunkt bliver færdig med at lære – (selvom man selvfølgelig altid kan blive bedre). Det gælder for eksempel færdigheder som at tænde bål, orientering og knobbinding.
Paletten
Arbejdet med Paletten understøtter udviklingen af spejderne fra familiespejder til rover i forhold til verdensspejderbevægelsens grundidé.
Disse mærker har med udvikling af kompetencer at gøre. Kompetencer er noget, man kan bruge i flere situationer, eksempelvis i skolen og til spejder. Kompetencer er også noget, man konstant kan udvikle mere på og understøtter derfor det fremadskridende program, som er kendt fra spejdermetoden. Denne del af arbejdsprogrammet hedder Paletten, fordi vi blander farverne og udvikler nye farver og sider af os selv.

Andre mærker
Andre mærker understøtter KFUM-Spejdernes arbejde mod vores vision, men hører ikke ind under Paletten eller Færdighedsmærker.
Andre mærker er alle dem, som har alle mulige aspekter af spejderarbejdet i sig. Dem kalder vi indtil videre Andre mærker. Disse mærker giver mulighed for at have fokus på andre emner. Fx mærker som er en del af et samarbejdsprojekt, mærker som er lavet til en bæver- og ulveturnering, sommerlejren eller et andet projekt, som I gerne vil dele med andre. For at mærkerne er relevante for andre spejdere, skal de tage udgangspunkt i spejdermetoden. Mærkerne kan trække på det teoretiske grundlag fra Paletten eller Færdighedsmærkerne , eller de kan kombinere begge grundlag på en måde, som passer til formålet. Mærkerne har naturfarver og grønlige kanter.
Sy dem på
Du kan som forælder sy dem på uniformen i hånden, med maskine eller lære dit barn selv at gøre det.